Lekcje żywej historii , pokazy rzemiosł dawnych .

     „Warsztaty Rzemiosł Dawnych”

Wykonawca :Grupa Rzemieślnicza Horodna z Rzeszowa -uczestnik i współorganizator festiwali archeologicznych i pikników historycznych od 7 lat.

Główny prowadzący :Krystyna Łopata

505-156-731

krukimojmiry@interia.pl

W ofercie do wyboru :

   Scenariusz A. Zajęcia rzemiosł dawnych zorganizowane w szkole .

Prowadzi warsztaty i zajęcia 6 osób .

 Scenariusz B .Całodniowa wycieczka szkolna .Zajęcia w grodzie średniowiecznym w Dzikowcu k/Kolbuszowej .

Prowadzi warsztaty i zajęcia 11 osób .

 

Scenariusz A.

Zajęcia Rzemiosł Dawnych w szkole –Wczesne Średniowiecze X-XI w.

„ Każdą rzecz możesz sobie zrobić sam ” 

Zajęcia odbywają się w sali gimnastycznej lub na podwórku szkoły (przy ładnej pogodzie).

  Ilość uczestników – ok. 50 uczniów najlepiej z równorzędnych klas .

Rzemieślnicy przyjeżdżają do szkoły wraz ze swoimi warsztatami i rekwizytami  .

Prowadzący ubrani w średniowieczne stroje .

Dzieci uczestniczą czynnie w warsztatach

Warsztaty dla ok.50 dzieci (najlepiej z jednego rocznika ) trwają 3 godziny lekcyjne .

Warsztatom towarzyszy muzyka w tle .

Zajęcia  przerwane są nauką tańca średniowiecznego i zabawami plebejskimi . 

Rzemiosła do wyboru przez nauczyciela i rodziców - 6 rzemiosł .

  1. Tkactwo : krosna poziome 2 stanowiska ,tkanie na tabliczkach  2 stanowiska , jaja jedwabnika ,jedwab ,  len surowy , len utkany

 „Jak uprząść nitkę i utkać tkaninę? „

2.Snycerka , stolarstwo(wiercenie średniowieczną wiertarką , szlifowanie szlifierka , polerowanie polerką )

 „Jakich używali  narzędzi 1000 lat temu stolarze i rzeźbiarze ?”

3. Garncarstwo :3 stanowiska (ręczne koła garncarskie)

„Ulepię sobie garnuszek i miseczkę „

       4. Odlewnictwo i techniki jubilerskie (repusowanie ), drogownictwo , bursztyniarstwo 

       „Jak wygląda stopiony metal , jak odlać z metalu sprzączkę , wisiorek albo zrobić bursztynowy koralik ? Jak powstają dzisiaj odlewy z plastiku czy gumy ? „

 5. Kosmetyki średniowieczne i środki czystości

„A czy 1000 lat temu ludzie dbali  o swoją urodę ? Jak zrobić krem naturalny, tusz do rzęs , puder dla mamy ?”

 6. Czerpanie papieru , piśmiennictwo na tabliczkach woskowych

  „Jak wykonać samemu kartkę papieru i na czym jeszcze można pisać . Z czym dzieci kiedyś chodziły do szkoły i jakim alfabetem pisały ?”

 7. Wyrób kolczug , łuków i strzał .

”Jak upleść kolczugę dla Woja , jak zrobić łuk i strzały?” 

 8. Pokaz uzbrojenia średniowiecznego, pokaz strzelających miniatur machin  

           oblężniczych

       „ Ja wyglądał żołnierz 1000 lat temu , czym walczył i czym się zajmował ?”

       „Zrobię sobie z tatą mini - machinę oblężniczą !”

       9. Filcowanie wełny wykonanie torebeczki , czapki i innych drobiazgów

         „ Z wełny owczej i sierści psa tez można zrobić tkaninę „

     10. Szycie butów skórzanych , torebeczek , sakiewek

       „Uszyć buty – żadna sztuka „ 

       11. Muzyka i instrumenty średniowieczne , nauka tańca średniowiecznego .

Prezentacja średniowiecznych instrumentów drewnianych .

        „ O czym śpiewali ludzi dawniej , na czym grali i jakie tańce tańczyli ?”

       12. Zabawy średniowieczne (plebejskie)

       „A czym bawiły się dzieci dawniej i w jakie zabawy ?”

Scenariusz B.

Całodniowa wycieczka szkolna .

Zajęcia Rzemiosł Dawnych w grodzie średniowiecznym  w Dzikowcu k/Kolbuszowej

wczesne średniowiecze X-XI w.

„ Dowiedz się jak żyli ludzie 1000 lat temu .

 I ty możesz zostać poszukiwaczem – archeologiem” 

Okolice Kolbuszowej .

Warsztaty w terminie od maja do końca czerwca

Zajęcia odbywają się w grodzie , na podgrodziu  i na łąkach otaczających gród (rekonstrukcja drewnianej zabudowy z XI w.)

Na terenie grodu , podgrodzia rozstawione jest  11 stanowisk warsztatowych  

Dzieci uczestniczą czynnie w warsztatach .  Warsztatom towarzyszy muzyka w tle .

       Rzemiosła do wyboru przez nauczyciela i rodziców

1. Tkactwo : krosna poziome 2 stanowiska ,tkanie na tabliczkach  2 stanowiska , jaja jedwabnika ,jedwab ,  len surowy , len utkany

 „Jak uprząść nitkę i utkać tkaninę? „

2.Snycerka , stolarstwo(wiercenie średniowieczną wiertarką , szlifowanie szlifierka , polerowanie polerką )

 „Jakich używali  narzędzi 1000 lat temu stolarze i rzeźbiarze ?”

3. Garncarstwo :3 stanowiska (ręczne koła garncarskie)

„Ulepię sobie garnuszek i miseczkę „

       4. Odlewnictwo i techniki jubilerskie (repusowanie ), drogownictwo , bursztyniarstwo 

       „Jak wygląda stopiony metal , jak odlać z metalu sprzączkę , wisiorek albo zrobić bursztynowy koralik ? Jak powstają dzisiaj odlewy z plastiku czy gumy ? „

 5. Kosmetyki średniowieczne i środki czystości

„A czy 1000 lat temu ludzie dbali  o swoją urodę ? Jak zrobić krem naturalny, tusz do rzęs , puder dla mamy ?”

 6. Czerpanie papieru , piśmiennictwo na tabliczkach woskowych

  „Jak wykonać samemu kartkę papieru i na czym jeszcze można pisać . Z czym dzieci kiedyś chodziły do szkoły i jakim alfabetem pisały ?”

 7. Wyrób kolczug , łuków i strzał .

”Jak upleść kolczugę dla Woja , jak zrobić łuk i strzały?” 

 8. Pokaz uzbrojenia średniowiecznego, pokaz strzelających miniatur machin  

           oblężniczych

       „ Ja wyglądał żołnierz 1000 lat temu , czym walczył i czym się zajmował ?”

         „Zrobię sobie z tatą mini - machinę oblężniczą !”

       9. Filcowanie wełny wykonanie torebeczki , czapki i innych drobiazgów

         „ Z wełny owczej i sierści psa tez można zrobić tkaninę „

     10. Szycie butów skórzanych , torebeczek , sakiewek

       „Uszyć buty – żadna sztuka „ 

       11. Muzyka i instrumenty średniowieczne , nauka tańca średniowiecznego .

Prezentacja średniowiecznych instrumentów drewnianych .

        „ O czym śpiewali ludzi dawniej , na czym grali i jakie tańce tańczyli ?”

       12. Zabawy średniowieczne (plebejskie)

       „A czym bawiły się dzieci dawniej i w jakie zabawy ?”

      13. Tory łucznicze i włócznicze

          „Upoluj dzika albo sarnę !”

       14. Wykopalisko archeologiczne .

            W wykopie znajduje się rekonstrukcja znaleziska archeologicznego . Dzieci szpachelkami , pędzelkami odkrywają artefakty , dowiadują się co to jest , opisują  je . Wykonują pracę młodego archeologa .

 

                                                                                                          ZAPRASZAMY SERDECZNIE .

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright Kram Szepczące Kruki 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie: Łukasz Makurat